Thursday, August 28, 2008

Sinikka Tirkkonen: Unohdus

Vuonna 1954 syntynyt runoilija Sinikka Tirkkonen asuu Varkaudessa ja on aiemmin julkaissut teokset Halla (1985), Luvaton elämä (1987) ja Miten peiliin kirjoitetaan (2003). Hän on saanut Runeberg-palkinnon, Valtion kirjallisuuspalkinnon, Otavan tunnustuspalkinnon sekä Itä-Suomen läänin taidepalkinnon. Ntamo on ylpeä voidessaan tuoda saataville tämän hänen uuden, vahvan teoksensa.

Unohdus julkistetaan osana Kirjakantti-kirjallisuusfestivaalia tilaisuudessa joka alkaa lauantaina, 6. syyskuuta klo 10.00 Kirjakauppa Oivassa, Kauppakatu 37, Kuopio. Sinikka Tirkkosta haastattelee Leevi Lehto; Oiva myy teosta hintaan eur 16,00.

Anna minun rauhassa nojata Kalervo Palsan lämpöpatteriin,
anna käden jäätikön kohista, mäkien sumun kätkeä minut,
anna syksyn ruskan palaa hiljaa luissa,
anna minun kävellä vielä kerran paljain jaloin
jäätyneen ruohon poikki suoraan luoksesi.
Anna minun rauhassa hajota.
Olen korttelin julmin nainen, kasvot vettä ja härmää,
minulla on lumesta vyötärö,
olen tulossa teräspalkkien takaa punaisesta hämärästä,
jossa odotan ruokapaketteja,
vanha sotilasmantteli päällä, huopokkaat jalassa.
Minä nukun pelkällä patjalla,
huonekalut olen myynyt vähitellen pois.
Kirjoitan isolla käsialalla pieniin sinisiin ruutuvihkoihin.
Sanasta sanaan on meren pituinen matka.
Yli kaiken minä pelkään orjuutta, vierasta järjestystä,
pulpettia ja omenaa.
Olen väärinkäsitysten nainen, puhelintolppa,
nainen joka nostelee kortteja hämärässä,
pelipöydän neljäs nainen, se punainen kuu,
minä olen kosija meren takaa, minä olen todellinen.

Unohdus, 19 x 19 cm, 75 s, ISBN 978-952-215-042-4, ulkoasun suunnittelu Aleksi Salokannel / sisin, kannen kuva Kalervo Palsa, Beckett (1969), yksityiskohta, takakannen valokuva Erica Mikkonen, taitto Make Copies, hinta eur 12,91 + postikulut.

Esikatselu

Tilaus